Erlend Loe och Mikael Niemi.
Erlend Loe och Mikael Niemi.

Arto Paasilinna och den finska humorn stod i fokus på ett av bokmässans seminarier på fredagen. Norrmannen Erlend Loe och svenske Mikael Niemi berättade om sina möten med Paasilinna, sin relation till finsk humor och hur de inspirerats. Samtalet leddes av kulturjournalisten Sanna Posti Sjöman.

För Skrivas läsare kanske det mest intressanta var när samtalet kom in på hur bokidéer föds. Sanna Posti Sjöman återberättade hur Arto Paasilinna beskrivit det då hon intervjuat honom i hans hem för några år sedan. Han bad henne att blicka ut över sjön utanför, och tänka sig hur en elefant plötsligt reser sig ur vattnet och börjar stiga upp ur sjön. Så börjar det, hade han sagt, och berättandet tar vid när elefanten stigit ur vattnet.
– Vi har en stark självcensur, sa Mikael Niemi. Det gäller att inte trycka tillbaka elefanten när den dyker upp i vår fantasi.
Att komma förbi vad jag skulle kalla den inre kritikern är en stor del av arbetet, enligt Niemi.
– Man kan ju redigera bort det i efterhand om man gör bort sig eller blir för privat. Det gäller att vara förlåtande mot sig själv, och inse att jag är som jag är.
Det är något Mikael Niemi tycker blivit lättare med åren.

Även Erlend Loe pratade om hur hans berättelser kommer till. Det är en process som löper över 2-3 år, sa han.
– Jag har lärt mig att plocka upp allt som kommer i min väg. Jag noterar mycket, tar vara på urklipp, skapar en samling.
Ur detta till synes spretiga stoff kan sedan historierna växa fram.
– Det är sällan jag börjar med en hel idé, även om det händer i undantagsfall.
Processen pågår istället i bakhuvudet och byggs sakta på medan han arbetar med annat.
– När den väl är färdig tar det ganska kort tid att skriva, för jag har redan jobbat med materialet, sa han.

Panelen försökte sig på att definiera den finska humorn. Ett viktigt inslag är att ha ett pokerface i skrivandet, att inte röja roligheterna i förhand.
– Paasilinnas sätt att arbeta med understatement handlar mycket om språket han använder. Han dämpar det humoristiska, och då blir effekten större, säger Erlend Loe.
– Det ligger en farlighet i den humorn. När man nästan inte vet om avsändaren är på det klara med om det den sa är roligt.
Mikael Niemi berömmer i sin tur Erlend Loe för hans pokerface. Norrmannen förklarar att det inte handlar om en teknik, utan snarare något som stammar ur en naturlig blygsamhet. Men även att han märkt att det fungerar väl.
– Jag har lagt märke tillatt roliga personer är på det sättet. Särskilt med finnar. De är extra mystiska och ofta väldigt dystra. Och så plötsligt kande säga fantastiska saker, sa Erlend Loe.

 Skriv en kommentar

Du kan använda dessa HTML taggar och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(obligatorisk)

(obligatorisk)

   
© 2017 Skriva.net Suffusion theme by Sayontan Sinha