1. Skriv dagligen – om än bara lite.
  2. Läs mycket.
  3. Undvik upprepningar. â€?Den goda författaren använder ogärna ett ord tvÃ¥ gÃ¥nger i en samma sats. Han skyr likartade satskonstruktioner nära varandra. Skriver han â€?ta till varaâ€? omedelbart efter â€?ta till flyktenâ€? ändrar han, sÃ¥ att kollisionen undgÃ¥s.â€? Citat frÃ¥n â€?Om konsten att läsa och skrivaâ€? av Olof Lagercrantz.
  4. Använd dialogen för att låta läsaren hämta andan, bygga broar mellan två stycken eller för att föra fram handlingen med glöd. I dialogen kan språket användas för att gestalta. Är det en ung grabb, gammal man eller skåning som talar? Du kan visa detta genom dialogen.
  5. Stryk! Även om du gillar att skriva ska inte läsaren drabbas av onödiga ord. â€?Och akta er för att bli för svulstiga – i mitt tycke den moderna litteraturens sjuka.â€? Citat frÃ¥n boken â€?Att lära ut författarens hantverkâ€? av Ralph Fletcher.
  6. Gestalta, det vill säga â€?visa istället för att berättaâ€?. Skriv inte att det var en stor man – skriv att du sÃ¥g ett par skor i storlek 46 och att stolen knakade när han satte sig ner.
  7. Undvik allt för mÃ¥nga adjektiv. â€?GrÃ¥tande, snörvlande, hungrig och smÃ¥tt förtvivlad – läsare är redan utmattad av alla bestämningar innan det händer nÃ¥got – köpte Bosse en korv med bröd. Anhopningen av adjektiv och adverb tycks säga till läsaren: Verbet (eller substantivet) suger inte som det är, utan jag mÃ¥ste pumpa upp det.â€? Citatet frÃ¥n â€?Verbaliseraâ€? av Lars Åke Augustsson och Stig Hansén.
  8. Blanda långa och korta meningar för att få liv i texten och göra den mer lättläst.
  9. Kunskap är bra. â€?Jag insÃ¥g tidigt att det fanns ett samband mellan min förmÃ¥ga att skriva och kunskap om det behandlade ämnet. Ju mer kunskap desto bättre sprÃ¥k.â€? Citat frÃ¥n â€?Om konsten att läsa och skrivaâ€? av Olof Lagercrantz.
  10. Starta en skrivargrupp där ni sätter målet högt. Konstruktiv kritik är bra. Bestäm er gärna för mallen …
    • Återberätta texten
    • Textens budskap
    • Styrka i texten
    • Delar eller detaljer som kan bli bättre
  11. Anmäl dig till en skrivarkurs.

Har du några bra goda råd? Bjud mig och andra på dem!

  7 kommentarer till “Elva goda råd”

  1. Oppps! Jag glömde bort konflikten. I en text bör man har en konflikt för vad händer annars? Människa mot människa, människa mot natur eller människa mot djur.

  2. Ännu mer som jag har glömt bort.

    ”Festen ska redan pågå när man öppnar dörren för läsaren.” Citat ur ”Verbalisera” av Lars Åke Augustsson och Stig Hansén.

  3. Råd nr 6 har jag hört är väldigt viktigt, just för att det är så många som gör fel. Det är så lätt hänt att man berättar istället för att visa med orden hur det är. På min kurs i kreativt skrivande har vi nyligen haft en kvinnlig författare som har gett respons på våra texter och väldigt ofta hörde man henne säga ”show, don’t tell!”.

    Jag har mest skrivit dikter, även om det har blivit ett par prosatexter, så därför kan jag mest ge råd om diktskrivande, men det går säkert att ta till sig råden/tipsen när det gäller prosa:

    1. Dikter ska helst inte vara för allmängiltiga

    2. En dikt måste vara en händelse i språket. Ngt måste hända

  4. Jag älskar den här sidan. Tack så mycket för alla tips! Jag drömmer om att bli författare när jag blir stor och den här sidan är oerhört inspirerande.

  5. Tips på bra skrivarkurser? Har ni gått några? Hur var de?

  6. Anna. Tack för uppmuntrande ord! Det är alltid roligare att skriva här när det uppmärksammas.

    Eva: När det gäller skrivarkurser har jag gått en på högskolan, en på KomVux och en på distans. Till sommaren ska jag gå en kurs som anordnas i Karlskrona av ett privat företag. Jag kommer att skriva mer om kurser längre fram.

  7. Den amerikanske författaren Elmore Leonard bjuder på följande ödmjuka 10 gyllene skrivarråd:
    1. Never open a book with weather
    2. Avoid prologues
    3. Never use a verb other than ”said” to carry dialogue
    4. Never use an adverb to modify the verb ”said”
    5. Keep your exclamation points under control
    6. Never use the word”suddenly” or ”all hell broke loose”
    7. Use regional dialogue, patois, sparingly
    8. Avoid detailed descriptions of characters
    9. Don’t go into great detail describing places and things, unless you are Margaret Atwood.
    10. Try to leave out the part that readers tend to skip.
    in summary:
    – If it sounds like writing, rewrite it. Being a good author is a disappearing act.

 Skriv en kommentar

Du kan använda dessa HTML taggar och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(obligatorisk)

(obligatorisk)

   
© 2017 Skriva.net Suffusion theme by Sayontan Sinha